تبلیغات
مرکز آموزش علمی کاربردی گنبدکاووس2
مرکز آموزش علمی کاربردی گنبدکاووس2
امور دانشجویی-فرهنگی

اضطراب و تشویش ممكن است برای هریك از افراد در هر زمان و مكانی رخ دهد اما خیلی از كاهش دهنده های استرس و اضطراب وجود دارند كه تنظیمات سیستم عصبی ما را انجام می دهند در آن صورت و می توانیم نگاهی كنیم به اینكه چگونه اضطراب در ما ایجاد شد و اینكه چطوری می توانیم از روشهای درمانی برای آرام كردن سیستم عصبی خود و كاهش اضطراب استفاده كنیم .

هر كسی اضطراب را در طول زندگی خود تجربه كرده است . شاید وقتی كه در اتاق انتظار دكتر نشسته اید و فكر می كنید كه پزشكتان با یك سوزن خیلی بزرگ در اتاق تزریقات منتظر شماست و یا زمانی كه تمام روز را صرف آشپزی كرده اید اما وقتی به صورت مادرتان نگاه می كنید می پندارید كه تمام تلاشت بیهوده تلف شده است یا ازشغلتان متنفر باشید . 


این تجربیات مختلف می تواند در افراد ایجاد اضطراب كند وعلائم و نشانه های متفاوتی را نشان دهد مثل طپش قلب ، داشتنن احساس نا خوشایند ، نداشتن تمركز ، تنشهای عضلانی ، خشكی دهان ، عرق كردن ، احساس دردهای عصبی در حفره شكمی ، نفس نفس زدن . 


اضطراب می تواند هم كوتاه مدت باشد و یا طولانی مدت كه بستگی به منبع ایجاد كننده اضطراب دارد . البته بیشتر اضطرابها طولانی مدت هست و علائم زیادی را در شما ایجاد می كند . 


اگر اضطراب شما در نتیجه واكنش به یك دوره طولانی تجربه خواهید كرد . كه در این حالت بعضی ازعلائم از قبیل اسهال ، یبوست و كج خلقی در افراد بشدت ایجاد می شود . ممكن است اضطراب شما ناشی از شغل باشد ، منبعی كه هرگز شما را رها نمی كند ، می ترسید كه صبح بیدار شوید چون مجبور خواهید بود كه به سر كار بروید ، می ترسید كه شب به رختخواب روید چون وقتی بیدار می شوید مجبورید به سركار روید . از پایان هفته می ترسید زیرا وقتی تعطیلات پایان هفته به اتمام می رسد بازهم مجبورید سركار روید زمانی كه اضطراب همیشه همراه شما باشد ممكن است علائمی چون درد قفسه سینه ، پر اشتهایی یا كم اشتهایی ، بی خوابی در انسان ایجاد شود. تمام 3 موقعیت توصیف شده انواعی از اضطرابهای هر روزه ما هستند ، اما بهر حال برای هر یك از ما ممكن است عوارضی چون جسمی ، روحی و عاطفی ایجاد كند . 


چه چیز باعث ایجاد اضطراب می شود ؟
ضرورتا اضطراب بخشی از مكانیسم " جنگ و گریز " است كه از اجدادمان به ما رسیده است، آنها هم شكارچی بودند و هم شكار می شدند و غریزه اشان آنها را برای حمله كردن یا فرار كردن آماده می كرده است كه همین مسئله در آنها اضطراب ایجاد می كرده و باعث زنده ماندن آنها می شده است بطوریكه اضطراب باعث می شده هرمون آدرنالین در خون آزاد شود و علامات هشدار دهنده ایجاد گردد و با تحریك كبد قندهای محرك و انرژی زا در بدنشان آزاد می شده و آنها را آماده جنگیدن می كرده است.
سیستم هشدار دهنده هنوز هم برای بحرانهای امروزی لازم است اما مكنیسم جنك و گریز برای محركهای تنش زا امروز ما مناسب نیست چون می توانیم شغلمان و یا دكترمان را در صورت نارضایتی عوض كنیم . امروزه جنگیدن بصورت فیزیكی نتایج مفیدی در بر نخواهد داشت . وقتی اضطراب شدید باشد مكانیسم جنگ و گریز می تواند به بافتهای بدن شما آسیب برساند و ایجاد بیماری هایی در انسان كند ، مثل سردرد و پر فشار خونی.
در حالیكه استرس اغلب ریشه در علائم اضطرابی دارد.این علائم می تواند به وسیله مشكلات فیزیكی ایجاد شود اگر نشانه های اضطرابی در شما ادامه پیدا كرد حتما به پزشك مراجعه كنید تا بررسی های زیر روی شما انجام شود.


1.پركاری تیروئید : ممكن است علائمی مشابه نشانه های اضطرابی ایجاد كند.
2.اختلال در كار قلب : می تواند علائم عصبی به میزان كمی در شما ایجاد كند.
3.سندرم پیش از قاعدگی
4.قرصهای رژیمی
5.كم خونی
6.دیابت
7.كم قندی خون


وقتی شما فهمیدید كه چه چیز می تواند اضطراب ایجاد كند،آن زمان یاد میگیرید كه چه كارهایی می توانید بكنید تا اضطراب در شما كاهش یابد.


روشهای درمانی معروف به گنجه
بادام:10 مغز بادام خام را هر شب در آب بخیسانید تا نرم شود،بعد پوست آنها را بكنید و مغزهای بادام را با یك فنجان شیر گرم مخلوط كنید و كمی زنجبیل به آن اضافه كنید و هر شب قبل از خواب بنوشید.
جوش شیرین:یك سوم فنجان جوش شیرین را به یك سوم فنجان زنجبیل اضافه كرده و به مدت 15 دقیقه بخیسانید و از آن استفاده كنید.
روغن:روغنهای گل آفتابگردان ،نارگیل،و ذرت و یا كنجد برای كاهش اضطراب موثر است .
6 انس روغن را گرم كنید و روی تمام قسمتهای بدن از پوست سر تا پائین تنه و پاهایتان بمالید.همینطور از این روغنها بری ماساژ قبل از حمام صبح استفاده كنید تا آرامتان كند.
اما اگر اضطراب در خواب شما اختلال ایجاد كرده است می توانید قبل از رفتن به رخت خواب این روش را امتحان كنید.


روشهای درمانی معروف به یخچال
كرفس: دو فنجان كرفس پیاز یا مخلوطی از هر دو را به صورت خام پخته برای یك یا دو هفته همراه با غذا مصرف كنید-هر دوی این سبزیجات شامل مقدار زیادی پتاسیم اسید فولیك است كه كمبود این مواد می تواند باعث ایجاد ناراحتی های عصبی شود.
پرتقال : بوی خوش پرتقال اضطراب را كاهش می دهد. پوست پرتقال و استمنشاق بوی خوش خراج شده از آن برا ی كاهش اضطراب سودمند است.شما می توانید پوست پرتقال را در یك ظرف كوچك قرار دهید و روی ان آب بریزید تا به آرامی بجوشد پس از جوشیدن و گرم شدن از پوست پرتقال مواد خوشبو و روغن ارام كننده آزاد می شود.
آب پرتقال: یك قاشق چایخوری عسل و یك تكه از درخت جوز در فنجان اب پرتقال بریزید و بنوشید.
روشهای درمانی معروف به ادویه ای
گیاه روزماری:روزماری در میان سالان برای دفع مواد زیان اور مشروبات الكی كاربرد دارد،روزماری خاصیت آرام كنندگی اعصاب،1تا 2 قاشق چایخوری گیاه خشك شده روزماری را در یك فنجان چای خوری برای مدت 10 دقیقه بخیسانید 1 تا دو قاشق ان را میل كنید،همینطور استنشاق روزماری می تواند ارام كننده باشد،سوزاندن شاخه روزماری یا استفاده از بخور آن می تواند اضطراب را كاهش دهد.


روش به خاطر آوردن
هیمشه یك دفترچه خاطرات روزانه برای پیگیر ی اتفاقات روزمره به همراه داشته باشید و وقایعی كه ممكن است در شما ایجاد اضطراب كند را از دفترچه خاطرات پاك كنید و كارهای كه شمار ا شاداب می كند را یادداشت كنید فعالیتهای مثل انجام تمرینات غیررقابتی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری شنا برای بدن و تقویت روحیه بسیار مناسب است فكر كردن ، نماز خواندن یا دعا كردن و فكرپردازی های فانتزی می تواند به ذهن شما استراحتی دهد و اضطراب را در شما كاهش دهد تنفس عمیق و دم و بازدم اهسته ارام كننده است.
حرف زدن با دوستان یا یك روانشناس وی ا فردی روحاننی در مورد اضطرابهایتان می تواند آن را فروكش كند فهرستی از ذهنیات خود بنویسید و انرا چك كنید و مواردی كه باعث اضطراب در شما می شود را از لیست خود حذف كنید.
تفكر مكرر می تواند حواس شما را از چیزهائی كه باعث اضطراب در شما می شود پرت كند




طبقه بندی: کانون مشاوره،
ارسال در تاریخ جمعه 21 اسفند 1388 توسط امور دانشجویی-فرهنگی
قالب وبلاگ